torsdag 6. mars 2014

Slik hekler jeg OL luene - GRATIS oppskrift

Om du tror det er vanskelig å lage din egen OL lue,
tar du feil. 
Det er nemlig veldig enkelt og rimelig :-)
Alt du trenger er 3 nøster Baby-ull garn og en heklekrok i str. 4 eller 4,5.
Jeg fant raskt ut at en ikke trenger kjøpe Dalegarn, men fint kan kjøpe 
langt rimeligere Baby-ull garn både på REMA, RIMI, ICA, NILLE etc. 
Du kan bruke Babyull fra Sandnes Garn, Viking Babyull, Gjesdal etc.


Det flotte med luen er at den IKKE klør og sitter godt på hodet.
Har nå selv vært på flere lange fjellturer med lua godt ned i pannen, 
og den fungerer supert :-) 
Selv med mitt lange hår, sitter den riktig godt på hodet :-) 

Er du en slik farge-freak som meg, lager du OL lua  i dine egne farger 
så den matcher klærne :-)



Den hvite luen er laget i voksen størrelse, dvs. 88 halvstaver på siste økning.
Den blå luen er laget til en gutt på 11 år. Da har jeg 84 halvstaver.
Den rosa luen er laget til jente 9 år. Da har jeg 78 halvstaver.
For mer info om oppskriften klikk HER.


Klemmer til deg fra

1 kommentar:

Hanne sa...

Hei 😊 Flott og enkel oppskrift, men min ser ut som en bøtte! jeg har økt en runde for mye, kan det være årsaken? Jeg hekler med nål 5,5 og litt tykkere garn enn babyull, kan det være en faktor som gjør luen for stor til tross for at jeg følger oppskriften din? Er ganske på nybegynnerstadiet, men blir så irritert når jeg ikke får det helt til 😛